| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
admin Site Admin
![]()
|
Geplaatst: Di 20 Apr, 2004 8:31 pm Onderwerp: Viking broodjes |
|
|
Hoi allen,
Ik kreeg deze via de e-mail misschien dat jullie hier antwoord op weten?
> Geachte meneer Jochem,
> Wij gaan met scouting naar denemarken en gaan daar zo leven als de
> vikingen op kamp.
> Iedereen moet dan een opkomst bedenken en ik wil dan gaan koken met de
> hele groep net zoals de vikingen dat vroeger deden.
> Je moet alleen eerst een op komst organiseren waar je ongeveer het
> zelfde doet om te verzorgen dat ook echt iedereen een goed programma
> dan op kamp heeft.
> Ik zou graag dan brood en/ of koekjes willen gaan bakken met de groep,
> omdat die snel klaar zijn en niet al te moeilijk zijn om te maken. Een
> van de eisen is dat het met natuurlijke producten word gemaakt en dus
> zonder kant en klaar dingen, bv geen zelf reizend bakmeel. Ik hoop dat
> u mij een paar recepten en/ of tips kan sturen om te verzorgen dat
> mijn opkomst goed kan gaan verlopen. Voornamelijk echt over de
> vikingen en wat ze aten en recepten dus.
> Alvast heel erg bedankt,
> Joel Cuperus
> e-mail: [1]joel_cuperus@hotmail.com _________________ -- Webteam NJBG -- |
|
| Naar boven |
|
 |
Janneke

Geregistreerd op: 13-2-2003 Berichten: 1632 Woonplaats: Het Hoge Noorden
|
Geplaatst: Wo 21 Apr, 2004 8:00 am Onderwerp: |
|
|
Lijkt me een uitdaging voor de WEA!! _________________ Iannica sum, puella dixit. Hic habito. |
|
| Naar boven |
|
 |
Andreas Mensert

|
Geplaatst: Wo 21 Apr, 2004 5:23 pm Onderwerp: |
|
|
Het is zeker een uitdaging. Ik heb namelijk thuis prehistorische, Romeinse en middeleeuwse (geen Viking) recepten (voornamelijk uit het boek: Eten als onze voorouders in de prehistorie, Romeinse tijd en de middeleeuwen van N.E. Stegeman.
Nu weet ik toevallig ook dat er in de Nieuwsbrief van de WEA nr. 2, 1997, blz. 11 een Vikingrecept stond. Alleen kan ik hem zelf niet vinden, dus als iemand anders hem in de kast heeft liggen (en kan vinden ).
Wat natuurlijk wel kan is mede (honingwijn). Het is zelf te maken, maar vaak ook te koop in een natuurwinkel.
Er zijn echter nog enkele mogelijkheden om aan Vikingrecepten en/of informatie over het voedsel te komen. 29, 30 en 31 mei (pinksterweekend) is er het jaarlijkse Vikingweekend (evenement van het HOME) weer. Daar zijn dus ook een aantal living history groepen die daar meer verstand van hebben en ook daar koken.
Een andere optie is om tijdens de trip bij een Viking gerelateerde museum op zoek te gaan naar een kookboek. Ik dacht dat ik van de zomer in het Viking Ship Museum nog een receptenboek zag liggen. Overigens een museum die in kader van de Vikingen zeker de moeite waard is om te bezoeken. Het Middelalder Centret (geen Vikingen) is overigens ook de moeite waard om te bezoeken. |
|
| Naar boven |
|
 |
ReinieR

|
Geplaatst: Wo 21 Apr, 2004 6:42 pm Onderwerp: |
|
|
Dit is geen poging me de groene woede op de hals te halen, maar vikingbroodjes is één woord. Het heeft namelijk maar één klemtoon. Dit gezien de discussie over de benamingen onlangs. _________________ To seek out old life, and old civilisations. To boldly go where someone has gone long before. |
|
| Naar boven |
|
 |
Andreas Mensert

|
Geplaatst: Za 01 Mei, 2004 3:44 pm Onderwerp: |
|
|
Ik heb de Nieuwsbrief gevonden terwijl ik wat anders aan het zoeken was (maar dat kan ik nu niet vinden ).
Het recept komt oorspronkelijk uit het blad Mimir van de Dorestad-Sibbe.
Ruetschart (bonengerecht)
Ingrediënten:
300g gedroogde witte bonen
1 liter vleesbouillon
250g doorregen spek
150g knolraap (evt. wortelen)
bonenkruid
2 teentjes knoflook
zout
peper
oregano
1 bosje peterselie
De bonen assen en een nacht in de bouillon laten weken, vervolgens in de bouillon op een middelhoog vuur zachtjes in 1,5 uur gaar laten koken. Het spek in dobbelsteentjes snijden, goudbruin bakken, de kleingesneden koolraap/wortelen en de kruiden appart laten stoven. De bonen uit de bouillon halen en door de zeef (of passé vite) drukken, evenals de koolraap/wortelen. Nu alles weer in de bouillon gooien en tot een dikke brij roeren. |
|
| Naar boven |
|
 |
Denise
|
Geplaatst: Zo 30 Mei, 2004 8:16 pm Onderwerp: |
|
|
Ik studeer zelf Scandinavische talen en culturen (ik ben zelf half Deens) en ik kan 1 ding zeggen: veel vis! Eten dat bij hun leefstijl paste. En voor huidige scandinavische gerechten is er bij de Ikea een heel leuk klein Scandinavisch kookboekje te koop dat helemaal niet duur is en waar erg lekkere gerechten in staan  |
|
| Naar boven |
|
 |
Denise
|
Geplaatst: Zo 30 Mei, 2004 8:18 pm Onderwerp: |
|
|
| PS. Kijk ook eens op de site van de scandinavische studievereniging: http://www.nordom.nl |
|
| Naar boven |
|
 |
Thingol van Doriath

|
Geplaatst: Di 15 Jun, 2004 4:35 pm Onderwerp: |
|
|
| Misschien een idee om naar Hjerlhede, vlak bij Roskilde geloof ik, te gaan, een Deense versie van het Archeon. |
|
| Naar boven |
|
 |
|