| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
miesje1984
|
Geplaatst: Zo 04 Apr, 2004 6:40 pm Onderwerp: oorlogen in vijftiende/zestiende eeuw??? |
|
|
hellup!!! weet iemand toevallig welke oorlogen en twisten e.d. er precies speelden in de vijftiende en zestiende eeuw rond en in de Nederlanden (met name in de buurt van Antwerpen)? en in welke jaren precies?
alvast bedankt!! |
|
| Naar boven |
|
 |
Laurens K. Gast
|
Geplaatst: Di 06 Apr, 2004 11:13 am Onderwerp: |
|
|
Ik heb hier toevallig net een tentamen over gehad en geef hier dan ook een korte opsomming. Het gaat vooral om de Nederlandse Opstand (80-jarige oorlog).
1566 Beeldenstorm (Antwerpen een van de eerste steden)
Vervolgens slaat Margaretha van Parma (landvoogdes) de opstand hard neer en Philips II stuurt de hertog van Alva. Alva voert een soort dictatoriaal bewind en is dus niet bepaald geliefd in de Nederlanden en dus komt er in 1572 een nieuwe opstand. Alva probeert de opstandige steden een voor een te veroveren, maar hij loopt op een gegeven moment vast in zijn tocht. Hierna krijgen de steden in Holland en Zeeland zelfbestuur.
In 1576 gaan de Spaanse troepen muiten en vallen Antwerpen aan (zgn. Spaanse Furie) en sluiten de Nederlandse gewesten een monsterverbond: de zgn. Pacificatie van Gendt. Dit verbond valt in 1579 uit elkaar, waarna in het Noorden de Unie van Utrecht en in het ZUiden de Unie van Atrecht worden gesloten. Vanaf 1582 neemt dan de hertog van Parma (opvolger Alva) de Zuidelijke steden weer in. Maar daarvoor, in 1581, hebben de Noordelijke Nederlanden de koning al afgezworen in de Akte van Verlaetinghe.
De gebieden rond Nederland hebben in de 16e eeuw vooral te maken met Godsdienstoorlogen (Duitsland tot 1555 en 1618-1648, Frankrijk 1572 (Bartholomeusnacht)-1598 (Edict van Nantes)) en in de 1453 is de 100-jarige oorlog in Frankrijk afgelopen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt en dat het allemaal duidelijk is.
De groeten,
Laurens |
|
| Naar boven |
|
 |
miesje1984
|
Geplaatst: Di 06 Apr, 2004 8:39 pm Onderwerp: dankje!!! |
|
|
| hartstikke bedankt! Daar heb ik al heel wat aan! Weet je toevallig ook wat voor oorlogen er waren tussen ongeveer 1480 en 1540? (sorry dat ik zo lastig ben!!!) .. ik onderzoek namelijk een volksliedje uit die periode waarin over 'de grote oorlog' wordt gesproken... |
|
| Naar boven |
|
 |
Janneke

Geregistreerd op: 13-2-2003 Berichten: 1629 Woonplaats: Het Hoge Noorden
|
Geplaatst: Wo 07 Apr, 2004 9:31 am Onderwerp: |
|
|
is daar niet de 100jarige oorlog? hmmm, ik weet niet of mijn jaartallen nog kloppen hoor... maar volgens mij is dat de 100jarige oorlog, die in die periode valt. Die waar Thea Beckman 3 boeken over schreef (geef me de ruimte, het rad van fortuin, triomf van de verschroeide aarde. gaat nog over troubadours ook) _________________ Iannica sum, puella dixit. Hic habito. |
|
| Naar boven |
|
 |
Jitske

|
Geplaatst: Wo 07 Apr, 2004 9:35 am Onderwerp: |
|
|
| Volgens mij was de 100-jarige oorlog eerder, maar ja.. ik studeer geen geschiedenis. |
|
| Naar boven |
|
 |
Niels Moderator

|
Geplaatst: Wo 07 Apr, 2004 9:44 am Onderwerp: |
|
|
Hoi Janneke als reactie op Jitskes stukje, de 100 jarige oorlog was idd al afgelopen, zie twee post hierboven: | Laurens K. schreef: | | .... in de 1453 is de 100-jarige oorlog in Frankrijk afgelopen..... |
niels |
|
| Naar boven |
|
 |
ReinieR

|
Geplaatst: Wo 07 Apr, 2004 9:54 am Onderwerp: |
|
|
Tja, noch Jitske, noch Janneke studeert geschiedenis. (Of moet dat 'studeren' zijn? Ik studeer dan weer geen Nederlands...)
Is het een Nederlands volksliedje, of nog is er een plaats van bekend waar het gemaakt is? _________________ To seek out old life, and old civilisations. To boldly go where someone has gone long before. |
|
| Naar boven |
|
 |
miesje1984
|
Geplaatst: Wo 07 Apr, 2004 9:56 am Onderwerp: |
|
|
| ja, het komt waarschijnlijk uit Antwerpen of de omgeving daarvan... |
|
| Naar boven |
|
 |
ReinieR

|
Geplaatst: Wo 07 Apr, 2004 10:40 am Onderwerp: |
|
|
Het zou eventueel het conflict tussen de Bourgondiërs/Habsburgers en Gelre kunnen zijn?
D.w.z. Gelre wordt aan het Bourgondische pakket van Nederlanden toegevoegd door Karel de Stoute, maar verzet zich tegen assimilatie tot aan Karel V. (Dus tot kort voor de 80jarige oorlog.)
Enkele malen moet het opnieuw bedwongen worden; misschien dat in die tijd dat een grote oorlog was??
(Ze konden toch moelijk zeggen: dat is nog niets, wacht maar tot de 80jarige oorlog uitbreekt, die is nog veel erger...)
Jitske: dat zou jij moeten weten. Gelre is de booswicht tegen wie Floris ten strijde moet trekken. _________________ To seek out old life, and old civilisations. To boldly go where someone has gone long before. |
|
| Naar boven |
|
 |
jochem

|
Geplaatst: Wo 07 Apr, 2004 12:28 pm Onderwerp: |
|
|
Ik denk aan de Italiaanse Oorlogen die Karel V voerde. Toen begon Antwerpen machtiger te worden en werd er een vredespact gesloten.
Maar.. een en ander speelde pas vanaf begin 16e eeuw, dus ik kan er naast zitten.
Wat is de inhoud van het liedje?
Laatst aangepast door jochem op Vr 23 Apr, 2004 2:16 pm, in totaal 1 keer bewerkt |
|
| Naar boven |
|
 |
Jitske

|
Geplaatst: Wo 07 Apr, 2004 5:46 pm Onderwerp: |
|
|
Ik weet nagenoeg niets over dat tijdvak, en aangezien we op het congres de Floris ( ) marathon voortijdig hebben afgebroken ( ) kan ik ook geen complete weergave geven van de vijanden van mijn avatar. |
|
| Naar boven |
|
 |
laurens

|
Geplaatst: Wo 07 Apr, 2004 9:53 pm Onderwerp: |
|
|
Ik heb het nog even nagezocht:
1477 Bourgondie (waaronder de Nederlanden) en het Habsburgse huis worden (door een huwelijk) samengevoegd.
1494 Frankrijk valt Italie binnen.
1521 Oorlogen tussen de Habsburgers (Karel V) en de Valois (Oostenrijk en Frankrijk), hoofdzakelijk gestreden in Noord-Italie.
1559 Verdrag van Cateau-Cambrésis eindigt de Habsburg-Valois oorlogen.
Daarnaast waren er, vanaf 1525-1530 (Luther), nog verscheidene godsdienstige conflicten. _________________ Dulce est decipere in loco. |
|
| Naar boven |
|
 |
laurens

|
Geplaatst: Wo 07 Apr, 2004 10:04 pm Onderwerp: |
|
|
Oh ja,
Over Gelre:
Vanaf 1473 zijn de Bourgondiers practisch de baas.
1493 Karel van Egmond wordt door de Gelderse Staten aangesteld als hertog, maar keizer Karel V wil de titel niet verlenen.
Hierna sluit Karel v. E. (klinkt zo wel een beetje als een misdadiger) een soort verbond met Groningen en Friesland. Hij huurt een soort plundercompagnieen in om de rest van de Nederlanden lastig te vallen.
In 1543 heeft Karel V er genoeg van en nemet hij de macht over van Karel v. E.
In 1549 worden de Nederlanden officieel toegevoegd aan het Duitse Rijk en is vanaf dan pas een eenheid. _________________ Dulce est decipere in loco. |
|
| Naar boven |
|
 |
ReinieR

|
Geplaatst: Wo 07 Apr, 2004 10:35 pm Onderwerp: |
|
|
We dwalen een beetje af van de oorspronkelijke vraag denk ik.
En helemaal 100 % goed is het ook niet trouwens. _________________ To seek out old life, and old civilisations. To boldly go where someone has gone long before. |
|
| Naar boven |
|
 |
Gast
|
Geplaatst: Vr 23 Apr, 2004 1:35 pm Onderwerp: JEHANNE WIE WEET WAT OVER DE TIJD??!! |
|
|
Ho0o0wJj weet iemand wat over de tijd uit het boek jehanne??
groetjes Corine |
|
| Naar boven |
|
 |
|